We zijn met z’n allen in de anderhalvemetereconomie beland, maar wat zegt die anderhalve meter nu eigenlijk over het beheer van vastgoed? In deze willekeurige lockdown zoeken we naar passende maatregelen en staan we open voor innovaties en verbeteringen die een antwoord hebben om veilig op kantoor te kunnen werken of de thuiswerkplek. Social Distancing wordt vormgegeven door nieuwe ontwerpen voor kantoorindelingen maar ook sensoren helpen ons om veilig op afstand van elkaar te blijven. Zo is er vanuit de bouw het initiatief ontstaan voor een waarschuwingspieper om anderhalve meter afstand te houden van elkaar. Afstand houden betekent ook dat we meer inzicht willen hebben in gebouwprestaties en dit wordt nu belangrijker dan ooit. Is de gebouwinformatie wel digitaal voorhanden op afstand? Wat kan je doen om dit aan te pakken? Wij vertellen je daar in dit blog meer over.

Werkplekindeling

Waar veel over wordt gesproken in de media is het creëren van een gezonde werkplek met anderhalve meter afstand tot de volgende werkplek en looppad. Minder beschikbare werkplekken betekent dat je inzicht wilt hebben in de bezetting op kantoor. De werkplekbezetting kan onder andere met behulp van sensoren worden gemonitord. De techniek bestaat al even maar deze ontwikkelingen, onder de noemer van de Internet of Things (IoT), neemt een vlucht in deze nieuwe economie.

De extra vereiste kantoorruimte voor één werkplek zal in verhouding tot de totale kantoorruimte leiden tot meer kosten voor het facilitair beheer en onderhoud van het vastgoed. Denk hierbij aan schoonmaakkosten, elektriciteitsgebruik en de luchtbehandeling van de ruimte. Maar ook kosten voor onderhoud blijven doorlopen ondanks de lagere bezetting op kantoor. Als huurder, verhuurder of eigenaar van een gebouw wil je hier wel de controle op houden toch? Het begint bij het structuren van alle vastgoeddata.

Gebouw dashboard

Veel informatie die nodig is om allerlei processen voor het beheer en onderhoud aan te sturen is in verschillende systemen of misschien zelfs alleen als hardcopy beschikbaar. Nu er meer collega’s op afstand werken wil je wel altijd toegang blijven houden tot gebouwinformatie en documentatie. Vanuit één centrale bron van informatie (waarheid) wil je als organisatie geïnformeerde keuzes en beslissingen kunnen maken. De toepassing van een integraal datamodel met behulp van BIM kan een uitkomst bieden. Het 3D-datamodel, de virtuele kopie, van het gebouw bevat de benodigde statische gebouwdata om te worden gekoppeld aan de bestaande systemen van de klant. Deze gegevens zijn dan in het gebouw dasboard terug te vinden. Het dashboard is zo opgezet dat het geschikt is voor gehele vastgoedexploitatie. De gebruiker kan eenvoudig doorsnedes generen, plattegronden en  NEN2580-rapportages beheren, NEN2767 conditiemetingen met onderhoudsgegevens inzien voor zijn vastgoed en documentatie koppelen aan het model. Naast deze gegevens zijn er ook de dynamische gebouwdata zoals actuele waardes over de luchtvochtigheid, temperatuur en werkplekbezetting die visueel inzichtelijk kunnen worden gemaakt in het model met behulp van een dasboard. Hiermee kan je binnen anderhalve meter altijd bij de juiste informatie komen met de juiste toegangsrechten vanuit computer, tablet of telefoon.

De markt staat open voor innovaties en verbeteringen die een antwoord hebben op de maatregelen die nu van kantoren worden verwacht. Ben je benieuwd wat BIM in beheer en het koppelen van gebouwdata voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op deze website.

Projecten gerelateerd aan deze blog

Andere interessante blogs